شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- انتشارات کارگزار روابط عمومی، چاپ دوم کتاب «حضرت زینب کبری(س)، سردبیر رسانه عاشورا»، نوشته محمد جواد محسن زاده را منتشر و روانه بازار کرد.
به گزارش شارا، نویسنده در این کتاب از منظر رسانه ای به نحوه بررسی پوشش های خبری و تبلیغاتی عملکرد حضرت زینب کبری(س) به عنوان سردبیر رسانه عاشورا پرداخته است.
وی یکی از جنبه های زندگی حضرت زینب کبری(س) را که در ماندگاری سیره و رفتار ایشان مؤثر بود، نقش پوشش رسانهای، فراگرد ارتباطی، پیامآوری و ابلاغ رسالتِ هنر عاشورا می داند.
در بخشی از کتاب آمده است:
«حضرت زینب کبری به عنوان سردبیر رسانه عاشورا، فرهنگ و پیام عاشورا را به عنوان یک مکتب از دهم محرم سال 61 هجری قمری از کربلا به طول اعصار تاریخ انتقال داد و ماندگار کرد.
حضرت زینب کبری قهرمان فصاحت و بلاغت، به عنوان پیامآور و سردبیر رسانه عاشورا با پوشش رسانهای، فراگرد ارتباطی، پیامآوری و ابلاغ رسالتِ هنر عاشورا، توانست سیره و رفتار عاشوراییان، فرهنگ و پیام قیام نهضت حسینی را انتقال داده و برای تاریخ ماندگار کند.
در این کتاب منظور از سردبیری بانوی قهرمان کربلا، حضرت زینب کبری ؛ در حقیقت روایتگری، مدیریت افکار عمومی و انتقال اهداف و پیام نهضت عاشورا به عنوان رسانه اسلام و شیعه از یک برهه و زمان مشخص (دهم محرم سال 61 قمری) و یک مکان خاص (سرزمین کربلا) به طول اعصار تاریخ و به وسعت جغرافیای تمامِ جهان میباشد. خالق و مدیر این رسانه، حضرت سیدالشهداء امام حسین میباشد.»
محسن زاده با استفاده از روش تحقیق اسنادیِ کیفی (و روایتگونه) به تحلیل گفتمان و از روش اسنادیِ کمی به مطالعه و تحلیل محتوای اسناد تاریخی پرداخته و اطلاعات لازم را از طریق اسناد کتبی موجود در کتابخانهها، پیمایش در فضای مجازی با در نظر گرفتن منابع معتبر و گفتوگو با صاحبنظران دینی، به جهت عِده و عُده، گردآوری و تألیف کرده است.
مبنای نظری تحقیق و موضوعات بحث شده در این کتاب بر اساس کتاب آسمانی دین مبین اسلام «قرآن کریم»، احادیث و روایاتِ پیامبر اکرم و ائمههدی (در یک کلمه «ثقلین»)، فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنهای(مدظله العالی، همچنین رجوع به منابع مختلف در زمینه قیام کربلا و زندگینامه حضرت زینب کبری(س) و تبیین سخنانِ دانشمندان مسلمان و غیرمسلمان در این خصوص میباشد.
در حوزه ارتباطات از نظریاتِ وسایل ارتباطی مشتمل بر نظریه «غنای رسانه» یا «توانمندی رسانهای» تروینو و لنگل؛ نظریه «سوگیری ارتباطاتِ» هارولد اینیس؛ نظریه «رسانه پیام است» مارشال مک لوهان؛ نظریه «اشاعه و نوآوری» راجرز؛ «تبلیغات به مثابه گفتمان دانش ـ قدرتِ» میشل فوکو، «نقش وسایل ارتباط جمعیِ» ویلبرام شرام و «نقشهاى اجتماعى ارتباطاتِ» هارولدلاسول برای تبیین علمی پژوهش استفاده شده است.
شایان ذکر است چاپ دوم کتاب «حضرت زینب کبری(س)، سردبیر رسانه عاشورا» با تقریظ حضرت آیت الله میرجواد مرعشی (دامت برکاته) و مقدمه استاد دکتر عبدالرضا علیپناه توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی در تیراژ یک هزار جلد و با قیمت بیست و پنج هزار تومان منتشر شد.
گفتنی است محسن زاده دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات، مدرس دانشگاه، پژوهشگر برگزیده چهاردهمین دوره جوایز طلایی روابط عمومی (پیشگامان روابط عمومی ایران) و دارنده عنوانِ دو دوره مدیر روابط عمومی برتر استان تهران می باشد که تاکنون از وی دو کتاب و بیش از بیست مقاله علمی چاپ و منتشر شده است.
مرکز پخش:
09121938419 - 66570194(021) - 66943670 (021)
لینک خرید کتاب: http://kpri.ir/?p=6903
|